Het is do 09 sep 2010, 06:39

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 In dubio A700/A900 
Auteur Bericht

Bericht In dubio A700/A900
Dank voor niet aflatende info-stroom, Nico!

Momenteel ben ik sterk 'in dubio' voor de aankoop van mijn volgende body.
Even herinneren aan mijn vurige passie: luchtvaartfotografie.
Dit wil zeggen dat ik vooral een 'telewerker' ben die nood heeft aan een bliksemsnelle autofocus.

Als ik beide kandidaten A700/A900 even naast elkaar zet kom ik tot volgend plaatje, toepasbaar op mijn fotografie:

Chip: 12 MP APS C/24 MP
Gezien ik toch quasi steeds de 24 MP zal croppen, waarschijnlijk weinig verschil. Geen idee hoe 'APS-C schieten' op de A900 werkt. Ik vermoed dat het niet evident is om binnen het vakje te blijven bij bv. pannen. Ik zou liever een gemaskerde uitsnede zien in dit geval. Wil ik bv. bij static-opnamen genieten van de volle 24MP dan zal ik me nog wat bijkomend duur glas moeten aanschaffen (momenteel Sigma 10-20).
Ergonomie:
Weinig verschil, top-LCD is niet significant voor mij.
In beide gevallen zou ik zowiezo voor de batterij-grip kiezen.
Bouw-kwaliteit: Mg/Al-Mg body
Weinig verschil, beide kunnen tegen een stootje én zijn 'semi-weather-shielded'.
Ruis, ISO-bereik:
Lijkt weinig te verschillen, zeker met V4 op A700. Verdere testresultaten af te wachten. Beide ISO 100-6400. Momenteel zal ik zelden boven ISO 800 schieten, dus voor mij niet zo significant. Ik zou het wel fijn vinden moest ook op ISO 50 of zelfs 25 geschoten kunnen worden ... Lekker trage sluitertijden bij goed licht kan heel mooie plaatjes geven (Cfr. gebruik ND filter!).
Autofocus:
Volgens de eerste testen schijnen beide erg snel te zijn, vooral met SSM. Momenteel schiet ik nog met Sigma Bigma op 7D en A100, dus hier zal de meeste winst te boeken zijn. Als A900 beduidend sneller ZOU zijn, dan kan dit beslissend zijn. --> verdere A900 testen afwachten! Wat ik zowiezo minder vind is de plaatsing van de AF punten bij de A900. Ik hou van punten geplaatst op de 'gulden snede'. Vraag is ook of de hulppunten op de A900 écht meer betekenen --> Te Testen.
Flitser:
Alhoewel niet zo belangrijk voor mijn fotografie, bezit ik wel een 7D compatibele HS 5600D. Kan deze nog gebruikt worden op A700/A900? En ik heb al een beetje gespeeld met draadloos flitsen, dit zou betekenen dat ik een extra flitsertje moet kopen voor de A900 ...
Snelheid:
Met 5 beelden/seconde ben ik tevreden. Beide body's kunnen dit aan, dus opnieuw geen verschil!
LCD-display:
Beide bezitten de schitterende 3 inch met 900.000 beeldpuntjes, wederom geen verschil!
Zoeker:
Hier lijkt de A900 absoluut beter dan de A700. Vraag is wat hiervan rest als je de A900 uitrust met een APS-C lens ... vignetering!?
Intelligent Preview:
Dit lijkt me een zeer interessant gegeven om te gebruiken in moeilijke lichtomstandigheden. Aangezien dit een software-feature is, valt te vermoeden dat dit in de A700 opvolger zal zitten ...
Lensjustering:
Ook dit lijkt een interessante mogelijkheid bij A900 (tot 30 lenzen). Vraag is maar of dit ook werkt bij 3th party spul. Gezien dit ook software gerelateerd is, ligt ook hier mijn hoop bij de A700 opvolger ...
Prijs:
MSRP 1000 versus 2800 euro!
Dit wil zeggen dat ik bij de A700 een lensbudget van 1800 euro heb: 70-400 SSM!!!

Conclusie:
Tenzij de A900 me écht zou verrassen qua autofocus, wil ik gaan voor de A700 ... of de opvolger.

Helaas kan ik niet naar de Photokina, dus laat zeker jullie eerste indrukken weten.

Gevleugelde Groeten,
Jan

di 23 sep 2008, 21:11
Profiel WWW

Bericht Re: In dubio A700/A900
bleriotXI schreef:
Flitser:
Alhoewel niet zo belangrijk voor mijn fotografie, bezit ik wel een 7D compatibele HS 5600D. Kan deze nog gebruikt worden op A700/A900? En ik heb al een beetje gespeeld met draadloos flitsen, dit zou betekenen dat ik een extra flitsertje moet kopen voor de A900 ...

Ik gebruik de combi Minolta 5600 / Sony A700 met veel plezier. Ook draadloos.

bleriotXI schreef:
Zoeker:
Hier lijkt de A900 absoluut beter dan de A700. Vraag is wat hiervan rest als je de A900 uitrust met een APS-C lens ... vignetering!?

Waarschijnlijk wel. Lijkt mij sowieso geen camera om continue in de APS-C modus te gebruiken. Zonde van je zoeker!

Je hele vergelijking lezende valt de A900 af... dus toch die A700 + 70-400G SSM (wel een busje zwarte verf bij kopen :grin: )

di 23 sep 2008, 21:25
Profiel
Beheerder

.
Ik denk dat je de zaken tot nog toe goed op papier hebt gezet Jan.

Heel belangrijk in je verhaal is dat voor jouw soort fotografie het niet eenvoudig is om van Minolta 400 mm ( 600 APS-C ) terug te gaan naar een 400mm schoon aan de Full Frame haak...
Je wint dan weliswaar aan beeldkwaliteit, maar wat tele-lengte betreft ga je weer terug naar het "Film Tijdperk"

AF performance van 700 en 900 is nagenoeg gelijk. De processing zal in de A900 door de Duo Bionz wat sneller verlopen.

Een Alpha 700 met eventueel een 70-400 G SSM lens kan je zeker een goede dienst gaan bewijzen in de Avio Fotografie.

groet

Nico VG

wo 24 sep 2008, 09:54
Profiel WWW

bleriotXI oftewel Jan schreef:
Dit wil zeggen dat ik bij de A700 een lensbudget van 1800 euro heb: 70-400 SSM!!!

Lijkt me een goede keus Jan! Alpha 900 is een prachtige camera, maar de cropfactor van de A700 lijkt mij ideaal voor jouw soort fotografie. En je kan dan teminste nog wat glaswerk er bij kopen, anders wordt het wel een erg duur middagje shoppen.

- Bjorn -

Flickr

wo 24 sep 2008, 19:15
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]